رژیم استاندارد بیماریهای مفاصل و استخوان

رژیم استاندارد بیماریهای مفاصل و استخوان

رژیم استاندارد بیماری های مفاصل و استخوان

صبحانه:
نان سنگک با مربای بالنگ یا مربای به ، سیب، زنجبیل بدون شیره(فقط میوه مربا میل شود.)،نان با عسل یا شیره انگور ،شیر با شکر سرخ یا عسل و پودر سنجد.
ناهار و شام :
مهمترین مواد غذایی مفید در دردهای سیستم اسکلتی نخود و گوشت شتر مرغ است که توصیه می شود، در یکی از وعده های اصلی غذایی (ناهار یا شام) خود از آبگوشت شترمرغ یا نخوداب استفاده کنید.
در صورتی که تمایل یا عادت، به مصرف برنج دارید می توانید در وعده دیگر چلو(برنج آبکش شده)به همراه کمی زیره و زعفران یا گشنیز با گوشت شتر مرغ، یا گوشت سینه مرغ با فیله مرغ بدون چربی به صورت کباب یا ته چین یا آب پز کم آب استفاده نمایید، در صورت عادت به خوردن، شام ،آن را سر شب میل کرده و پس از آن رژیم سیب را رعایت کنید.
در صورت عادت به مصرف چای از دمکرده بابونه ، بادرنجبویه ، زنجبیل ، سورنجان ، خولنجان و افتیمون (همه باهم یا تک تک )، به علاوه لیمو عمانی و نبات یا عسل استفاده نمایید، به شرط اینکه 2 ساعت با غذا فاصله داشته باشد، به جای آب نیزاز شربت عسل استفاده نمایید.
آبگوشت شتر مرغ:
50گرم گوشت شتر مرغ – 50 گرم نخود – 2 عدد پیاز – روغن بادام یا زیتون – 4 سانتیمتر چوب دارچین، زیره ، نمک و کمی زعفران.
طرز تهیه :
نخود را 24 ساعت در آب یا عرقیات مناسب خیسانده، همراه با گوشت و پیاز و کمی آب بگذارید بپزید. ادویه ها را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید کاملا جا بیفتد. در انتها زعفران و روغن زیتون یا بادام شیرین را به آن اضافه کرده و میل نمایید.
نخوداب 1:
200 گرم گوشت ماهیچه گوسفند یا مرغ چاق – 50 گرم نخود – 3 قاشق برنج – یک عدد پیاز – روغن بادام یا زیتون – 4سانتیمتر چوب دارچین – زیره،نمک
نخوداب 2:
گوشت بره یا جوجه مرغ یا بلدرچین یا کبک200 گرم-نخود 2 لیوان -پیاز متوسط 1عدد- روغن زیتون یا بادام شیرین 2-3 قاشق غذاخوری- ادویه های گرم مثل نمک،فلفل،دارچین و زیره به مقدار لازم.
طرز تهیه:
نخود را 24ساعت در آب خیسانده ،همراه با گوشت و پیاز و کمی آب بگذارید بپزید. ادویه ها را به آن اضافه کنید و روی شعله ملایم بگذارید کاملا جا بیفتد. در انتها روغن زیتون یا بادام شیرین را به آن اضافه کرده و میل نمایید.
نخوداب3بدون گوشت:
نخود 2لیوان – شوید و گشنیز خشک هر کدام 2 قاشق غذاخوری- روغن زیتون یا بادام شیرین 2-3 قاشق غذاخوری-ادویه های گرم مثل نمک، فلفل، دارچین و زیره به مقدار لازم.
طرز تهیه: نخود را با آب و نمک و شوید و گشنیز و سایر ادویه ها بگذارید روی شعله ملایم بپزد و در هنگام مصرف به عنوان چاشنی از روغن زیتون یا آبلیمو استفاده کنید.
نکته :
به جای شوید و گشنیز خشک می توانید از شوید و گشنیز تازه استفاده کنید. افرادی که با مصرف نخود دچار نفخ می شوند می توانند نخود را 24 ساعت در عرقیات ضد نفخ مانند زیره ، رازیانه ، زنیان و ….بخیسانید.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *