تدابیر تپش قلب

تدابیر تپش قلب

تدابیر تپش قلب

تذکر مهم: از آنجایی که اکثر بیماری های قلبی علائم مشابه دارند، ممکن است یک علامت نشانه یک بیماری ساده مانند اضطراب و مشکلات روانی باشد یا نشانه یک بیماری جدی قلبی. لذا این توصیه ها فقط مخصوص به شما می باشد که توسط پزشک متخصص ویزیت شده اید و قابل تعمیم به سایر افراد با علائم مشابه نیست. توصیه‌های کلی مربوط به تپش قلب
  • کم‌خوردن غذا، خوردن مواد غذایی لطیف و زود هضم، خوردن آش‌ها و غذاهای بدون گوشت، اگر عادت به خوردن گوشت دارند، گوشت پرندگان لطیف مثل جوجه مرغ خانگی و کبک و تیهو مصرف شود. پرهیز از نفخ آورها، پرهیز از مصرف مشروبات الکلی. آویزان کردن سنگ یشم به گردن به طوری که‌‌ روی دهانه معده قرار بگیرد بالخاصیه سودمند است.
  • بوییدن گلاب، همراه داشتن اشیای خوشبو و بوییدن و یا دودکردن آنها مطابق با مزاج (در مزاج گرم چیزهای سرد مثل گل سرخ، کافور، صندل و در مزاج سرد چیزهای گرم مثل مشک و عنبر) زیرا منفعت بوییدنی‌ها به سرعت به قلب می‌رسد.
  • کشمش سبز، گلاب، تخم ریحان، بالنگو، بادرنجبویه، شاهتره، فرنجمشک، بادروج (تره خراسانی) مفیدند. افشره انار ملس با نبات و عرق بیدمشک، گلقند، گلاب با شکر، شربت سیب، شربت مویز (شربت رضوی را می‌توان جایگزین کرد) شربت آناناس، مربای آناناس، مربای بهار نارنج مقوی قلب، مفرح و دافع تپش قلب است. زرده تخم مرغ عسلی که ‌‌روی آن پودر قند بپاشند.
  • امور نفسانیه مانند ترس، هیجان، خشم، استرس و اضطراب موجب تپش قلب می‌شود و باید از آنها دوری کرد. کارها و فعالیت‌های استرس‌زا و قرار گرفتن در محیط‌های پر استرس برای افرادی که مستعد ابتلا به این بیماری هستند مناسب نیست. از غذاهای تند و ادویه‌جات تند پرهیز شود
  • بوعلی سینا: برای تپش قلب خوردن یک مثقال (تقریبا 5 گرم) گاوزبان هنگام خواب چند شب متواتر بسیار خوب است. می‌توان برای این منظور از شربت گاوزبان استفاده کرد.
  • خوردن مومیایی به اندازه یک ارزن با جلاب، مفرح و مقوی قلب و از بین برنده تپش قلب است. پوست سنگدان مرغ، جگر مرغابی، آب آهن تاب خنک، گلاب خنک، شربت گاوزبان 8مثقال(40 گرم) با گلاب مخلوط کرده(روزانه 3 ق غ)، هل دانه برآورده(سی عدد) با گلاب ساییده كمی با عسل شرین كرده(روزی 4تا5ق غ)، دافع تپش قلب‌اند.
  • چغندر را بخار پزکرده، پوست آن را برداشته ،گرم گرم ورق کرده، پودر نبات سفید ‌‌روی آن ریخته بگذارند بماند. آبی بسیار شیرین پس می‌دهد در طول روز چندین بار بنوشند و چندین روز مداومت کنند.
  • هلیله کابلی، نبات هر کدام 5گرم در آب حل کرده بنوشند.روزی 3بار
  • آمله، گشنیز هرکدام 4گرم در آب خیسانده در هوای آزاد بگذارند، صبح مالیده، صاف نموده با نبات شیرین کرده بخورند.
  • 2مثقال تخم گشنیز، 2 مثقال تخم خرفه را شیره کشیده ( در پارچه‌ای ریخته وشب تا صبح در عرق بیدمشك خیسانده،سپس خوب فشار داده تا عصاره آن خارج شود)بنوشند. در تپش قلب و رفع هیجان زیاد مفید است. مدر و خارج کننده اورات‌ها(اسید اوریك) است.
  • زیره سفید را کوبیده شب در آب خیسانده، صبح شیره کشیده (در پارچه‌ای ریخته و خوب فشار داده تا عصاره آن خارج شود) با کمی نبات شیرین کرده بنوشند.
  • دال نخود(یك نوع نخود ریز) را شب در آب خیسانده، صبح آب آن را صاف کرده با شکر مخلوط کرده بنوشند.
  • اگر بیمار ضعیف است، گوشت بره یا بزغاله که چربی و پیه آن را گرفته باشند در آب پخته، کوبیده و فشار داده، آبش را بخورند. یا گوشت ران بزغاله را بپزند وقتی نیم پخت شد، کوبیده، فشار داده آبش را با دارچین و قند مخلوط کرده و مثل حریره‌‌روی شعله ملایم بپزند.
  • ریوند خطایی را در آب ساییده در میان دو شانه مایل به سمت چپ (موضع قلب) به طول یک وجب بمالند. برای همه اقسام تپش قلب و توحش خوب است.
اگر تپش قلب ناشی از ضعف قلب باشد:
  • با غذاها و داروهای مفرح قلب را تقویت کنند.
  • غذاهای صالح چاق کننده مانند گوشت بره و بزغاله، مرغ، تیهو و نان، زرده تخم مرغ عسلی، عصاره گوشت، چغندر، هویج، سیب پخته و خام. قلیه گوشت بزغاله با شلغم و چغندر با نان، سوپ جوجه، پلو با ماست گاوی، بادام، پسته، فندق، ماساژ بدن با روغن‌های نیم گرم،
  • حمام با آب نیم گرم، آسایش و آرامش، خواب راحت و در حد اعتدال مناسب است.
  • از چیزهایی که مضعف قلب هستند مانند گرسنگی شدید، بیداری زیاد، پرخوری و ‌‌روی هم خواری و… پرهیز شود.
تپش قلب گرم(سینه گرم وتشنگی غالب، غم و اندوه بی قراری و سوزش)
  • رب ترشی ترنج خاصیت عجیب در امراض قلب حادث از حرارت دارد و همچنین شربت سیب با گلاب، شربت عناب شربت گلابی با کمی میخک یا کبابه یا هل، شربت به، شربت لیمو، شربت ترنج (بالنگ)، شربت نارنج، اگر تب نباشد دوغ با گشنیز خشک، میوه‌های خوشبوی مایل به شیرینی مثل سیب، گلابی، انار، به، خربزه، هندوانه، انگور، خیار. افشره تمرهندی با شکر، لعاب اسفرزه با شکر، مربای تمر هندی، مربای آناناس، کمپوت آناناس، مربای انبه، شربت انار شیرین با تخم فرنجمشک، آب انارین (انارترش و شیرین هردو با هم) آب هندوانه با گلاب و نبات برای صفراوی‌ها، خیسانده آلوبخارا در آب یا گلاب، عرق گاوزبان، تخم کدو، عناب، زرشک، تمر هندی، کدو حلوایی، تخم شربتی، عرق بیدمشک، عرق کاسنی، سکنجبین ساده، ماءالجبن، ماء الرائب (آب روی ماست یا آب روی دوغ ته نشین شده) مفید است.
  • اگر التهاب و حرارت زیاد باشد آب سرد با گلاب بنوشند. در صورت لینت مزاج ماءالشعیر با آب انار ملس، رب سیب ترش و در صورت یبوست رب آلو و آب تمرهندی بنوشند بهتر است همه نوشیدنی‌ها را با عرق گاوزبان و گلاب بنوشند. آب ترشی ترنج و آب لیمو را با گلاب و شکر سرخ مخلوط کرده و برای جلوگیری از ضعف و کم شدن حرارت غریزی کمی هل، کبابه یا میخک اضافه کنند.
غذاهای مفید: غذای این بیماران باید کم ولی با کیفیت باشد (قلیل المقدار و کثیر الغذا) به عبارتی مختصر و مفید باشد و بهتر است بدون گوشت باشد. مثل نان با شربت سیب، نان با افشره لیمو و انبه و عسل یا شکر، نان در گلاب ترید کرده، شیربرنج، فرنی، نان با ماست شیرین یا پلو با ماست محلی گاوی. ماست را در کیسه پارچه‌ای ریخته و آویزان کرده تا آب آن برود و حتما به آن کمی سیاه دانه، پودر نعناع خشک، یا پودر زنیان افزوده شود. خوراک تهیه شده از شلغم، چغندر، کدو، والک و خرفه و بال مرغ یا کبک که با عصاره غوره یا آب لیمو یا آب نارنج مزه دار شود با نان، سوپ جوجه یا کبک با آب غوره یا سیب ترش، سرکه و عرق بیدمشک. رمانیه( آش انار)، قلیه زرشک، زرشکیه( آش زرشک)، زیره باج. غذاها با آب انار، آب غوره یا آب نارنج مزه دار شوند. رمانیه (آش انار): برنج را در آب نیم پز کرده، آب انار ترش با کمی قند یا آب انار شیرین و کمی آب به شیرین داخل کرده با کمی روغن بادام شیرین یا شیره مغز بادام شیرین چند جوشی زده تا چاشنی جذب برنج شود. در هنگام پختن، نعناع تازه، هل، دارچین افزوده شود. اگر بدن احتیاج به تقویت دارد، گوشت جوجه مرغ یا بزغاله یا بره را پخته اضافه نمایند. قلیه زرشک: گوشت بزغاله یا جوجه مرغ یا کبک را تکه کرده با آب و نمک و پیاز بپزند و کف آن را بگیرند. سپس گوشت را از آب بیرون آورده با کمی روغن گاو و پیاز و کمی ادویه‌جات مثل دارچین، نعناع خشک، گشنیز خشک، هل، زیره سرخ کنند و آب گوشت را به آن اضافه کنند و بپزند. وقتی گوشت پخت آب زرشک و قند یا شکر اضافه کنند و بگذارند که کمی آب آن تبخیر شود و خوب جا بیفتد. با نان یا چلو میل شود. زیره باج: نیم کیلو گوشت مرغ را تکه کرده با دارچین و نخود پوست گرفته در روغن کنجد و آب بجوشانند تا بپزد. 200 گرم سرکه، 100 گرم جلاب و یا شکر سفید و مغز بادام کوبیده و در گلاب شیره گرفته و گشنیز خشک و زیره و زعفران به آن اضافه شود.
  • گشنیز خشک6گرم در عرق بیدمشک و گلاب شب بخیسانند و صبح مالیده صاف کرده، شربت انار و 4 گرم تخم بالنگو اضافه کرده بخورند.
  • اول شب سیب را پوست گرفته، تکه تکه کرده در کاسه چینی در عرق بیدمشک خیسانده، در هوای آزاد بگذارند. نصف شب سیب را بخورند و پشتش عرق بیدمشک را بنوشند و به پهلوی چپ بخوابند. سه شب تکرار شود.
  • تخم ریحان را شب در آب خیسانده در هوای آزاد گذاشته، صبح شکر به آن اضافه کرده بخورند. برای تپش قلب که از گرمی باشد بسیار خوب است.
شربت اسفرزه: اسفرزه 25- 30 گرم در نیم لیتر آب خیسانده، لعاب آن را گرفته با 200 گرم قند به قوام آورند. از بین برنده تپش قلب صفراوی، سرفه گرم و خشک و خشونت سینه است.
  • نشستن در هوای خنک و کنار آب از بهترین تدابیر است، سکونت در مکان‌های خنک، گردش و تفریح در باغ و سبزه زار، نگاه کردن به چیز‌های زیبا و روشن، پاشیدن گلاب‌‌روی لباس مخصوصا موضع قلب و مدام بوییدن صندل خوب است.
تپش قلب سرد: علائم این افراد: ضعف بدن، بی رنگ ورویی، ترسو، كم دل و چیزهای گرم حالشان خوب میكند ((چه بوییدنی چه خوردنی و چه لمس كردنی))
  • افشره و شربت آناناس، آب سیب شیرین، شیر بز، مربای سیب، شربت سیب، مربای به، اسطوخدوس، عرق بهار نارنج، مربای بهار، جوشانده بادرنجبویه، گاوزبان با گلقند، دم کرده گاوزبان، رازیانه و مویز بدون هسته مجرب است. بخور اظفار الطیب(گیاه) مفید است.
  • 7عدد میخک را در گلاب و عرق گاوزبان به اندازه مساوی بجوشانند تا نصف شود، صاف کرده با شربت انار شیرین یا شربت سیب شیرین کرده بنوشند.
  • از آب سرد و غذاهای سرد پرهیز شود. ورزش معتدل و ملایم مناسب است. گوشت مرغ و گنجشک و کبوتر که با ادویه‌جات قلبیه خوشبو مثل پخته شود. بوییدن گل نرگس، یاسمین، ریحان، میخک، برگ نارنج و شکوفه آن، عود، عنبر، مشک، عطرهای گرم.
  • سنبل الطیب، زعفران، گل سرخ را در عرق بادرنجبویه ساییده بر سینه ضماد شود. (هر كدام یك ق غ در 1استكان عرق بادرنجبویه)
  • خوردن شلغم و هویج به این طریق که پوست آنها را برداشته، جوش خفیفی داده شب در ظرف گلی بگذارند تا بماند، صبح کمی پودر نبات و عرق بیدمشک بر ‌‌روی آن ریخته تا یک هفته بخورند. یا چوب وسط هویج را در آورده، هویج را رنده کرده کمی قند ‌‌روی آن ریخته جوش خفیفی داده عرق بیدمشک اضافه کنند از شب تا صبح بماند، صبح هویج و آبی که‌‌روی آن جمع شده را بخورند. خوردن خام آن با نبات نیز مفید است.
  • در تپش قلب بلغمی نخودآب با گوشت مرغ، کباب مرغ، مربای زنجبیل با آب سیب مفید است.
  • در تپش قلب سوداوی ماء الجبن، عرق بید با شکر مفید است. مربای آمله، مربای هلیله، شیر با افتیمون، لعاب اسفرزه، لعاب به دانه، غذاهای سریع الهضم لطیف، گوشت، پرندگان کوچک، نخود آب و گوشت گنجشک بریانی، آب ِگوشت گنجشک، آب گوشت جوجه کبوتر، خروس با دارچین، میخک، زعفران. اسفیدباجات، قلیه‌ها، برنج‌های زعفرانی، مرصع پلو (برنج، خلال پسته، خلال پوست نارنج، خلال بادام، زعفران، کمی شکر )، شله زرد، زیره باج با مغز بادام و شکر.
  • در سودای بلغمی: گاوزبان، بادرنجبویه، گل سرخ، ریشه شیرین بیان را جوشانده با نبات بخورند.
  • در تپش قلب ریحی و بخاری: ماءالشعیر با شکر چند روز، شیر افتیمون و شکر.
  • در تپش قلب مشارکتی از شراکت معده: گلقند و سکنجبین.
  • در صورت اجتماع خلط لزج در معده، هرصبح ریشه شیرین بیان را نیمکوب کرده جوشانده، صاف نموده با شکر شیرین کرده بنوشند. اگر از صفرای لذاع باشد، تقویت معده با رب سیب و رب به خصوصا بعد از غذا مفید است در صورت وجود صفرا با رطوبت معده، مربای هلیله بخورند.
   
نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *